قم| جامعه الزهرا(س) برای نخستین بار طلبه سطح ۵ پذیرش میکند
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۲۸۰۵۸
مدیر جامعه الزهرا(س) از پذیرش طلبه خواهر در سطح ۵ برای نخستین بار در جامعه الزهرا(س) خبر داد. ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۶ استانها قم نظرات - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجتالاسلام والمسلمین سید محمود مدنی امروز در نشست خبری که در سالن جلسات جامعه الزهرا(س) برگزار شد، با اشاره به بازبینی چشمانداز و اساسنامه جامعه الزهرا(س) اظهار داشت: مباحث آموزشی، دینی و پژوهشی مربوط به بانوان برای 10سال آینده در اساسنامه جدید ترسیمشده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزایش ظرفیتهای کمی و کیفی جامعه الزهرا(س) را موردتوجه قرارداد و افزود: توجه به کیفی سازی آموزش و پژوهش و مهارت در کنار حفظ کمیت مهمترین رویکرد جدید جامعه الزهرا(س) است.
مدیر جامعه الزهرا(س) از برگزاری دورهای مهارتی در کنار مباحث آموزشی خبر داد و گفت: برگزاری دورههای مهارتی مانند سومین دوره تربیت پژوهشگری، دومین دوره تربیت مدرس، تربیت مبلغ، تربیت مشاور و دوره تربیت مترجم در سه زبان انگلیسی، ترکی و عربی از جمله برنامههای جدید جامعه الزهرا(س) است که در آینده نزدیک ثمره آن را در جامعه خواهیم دید.
وی یکی دیگر از برنامههای تدوینشده در اساسنامه جدید را توجه بازآموزی و استفاده از توانایی فارغالتحصیلان عنوان کرد و ادامه داد: نخستین گردهمایی فارغالتحصیلان را در لبنان داشتیم و دومین گردهمایی در شبهقاره هند برگزار خواهد شد، همچنین برای فارغالتحصیلان ایرانی 4 نشست در تهران، البرز، خراسان و قم برگزارشده است.
مدنی افزایش توان پژوهشی جامعه الزهرا (س) را از دیگر برنامهها معرفی و خاطرنشان کرد: معاونت پژوهشی جامعه الزهرا(س) با همکاری معاونت آموزشی، فعالیتهای آموزشی جامعه الزهرا(س) را با محوریت پژوهشی تعریف کرده و مباحث بهروز موردبررسی قرار میگیرند.
نمایشگاه دستاوردهای انقلاب به همت بسیج طلاب خراسان رضوی برپا میشود50 هزار نفر از طلاب جامعةالمصطفی به کشورهای خود بازگشتند"قناعت" تنها چاره طلاب حوزههای علمیه قزوین؛ درآمد و مخارج زندگی همخوانی نداردوی از انتشار نخستین نشریه علمی پژوهشی سراسری جامعه الزهرا(س) خبر داد و گفت: جامعه الزهرا(س) امسال مجوز نخستین نشریه در سطح علمی پژوهشی را گرفته و در کنار2 نشریه علمی تخصصی و 5 نشریه علمی داخلی جامعه الزهرا(س) منتشرمی کند و البته این 5 نشریه نیز بعد از مدتی به نشریه علمی تخصصی ارتقاء پیدا میکنند.
مدیر جامعه الزهرا(س) امضاء تفاهمنامه با بیش از 20 مرکز همسو با برنامههای جامعه الزهرا(س) را خبر داد و ادامه داد: با بیش از 20 موسسه و نهاد داخلی و بینالمللی برای برگزاری همایشهای علمی تفاهمنامه امضا کردیم و یکی از این همایشهای بینالمللی در اصفهان برگزار و 40 مقاله علمی در این همایش پذیرفته شد.
وی بیان کرد: پذیرش 2 هزار طلبه را در سال جدید تحصیلی در 5 سطح در جامعه الزهرا(س) خواهیم داشت که آغاز ثبتنام از 20 آذرماه بوده و برای نخستین بار در سطح 3 طلاب بینالملل در 5 رشته پذیرششده و اگر مشکلات مالی و تأمین اعتبار بخش بینالملل حل شود امکان پذیرش 2 هزار طلبه خارجی در جامعه الزهرا(س) وجود دارد.
مدیر جامعه الزهرا(س) برگزاری سطح 5 در جامعه الزهرا(س) را اولین تجربه مدارس علمیه خواهران عنوان کرد افزود: مقطع عالی فقه در سطح 5 با 20 نفر آغاز به کارکرده است و در دو دوره 4 سال برای طلاب ممتاز سطح 4 که سابقه تدریس نیز دارند پس از گذراندن آزمون علمی ورودی برگزار میشود.
وی با اشاره به اعزام 2 هزار طلبه در ایام تبلیغ به سراسر کشور از طرف جامعه الزهرا(س) بیان کرد: طبق برنامهریزی انجامشده 2 هزار مبلغ به سراسر کشور و 300 مبلغ نیز به خارج از کشور اعزامشدهاند که متأسفانه جامعه الزهرا(س) به علت عدم اعتبارات لازم نمیتواند از آنها حمایتهای لازم را داشته باشد.
انتهای پیام/ش
R7854/P1377/S6,62/CT11منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۲۸۰۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا کاربستهای پژوهشی در جامعۀ ایران زمینه زدوده هستند؟
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، بومیسازی نظریههای جامعهشناسی از مباحث چالشزا و مهم در قلمرو رشته علوم انسانی، بهویژه جامعه شناسی است.
سیدحسین نبوی (استادیار جامعهشناسی دانشگاه خوارزمی) در مقالهای به عنوان «بومی نبودن نظریههای غربی و مدرننبودن تفکرات اجتماعی ایرانی و اسلامی» به این موضوع میپردازد که در میدان مطالعات جامعهشناسی کشور ما با مسأله و چالشی به نام مفاهیم و نظریههایی که برساختۀ پژوهشگران و جامعهشناسان بومی نیست مواجهایم و این وضعیت، آنقدر عادی و طبیعی شده است که مسألهبودن آن را درنمییابیم.
* تعریف زمینه در نظریههای جامعهشناختی
به زعم این پژوهشگر یکی از نکاتی که باعث میشود نظریهها در پژوهش شکل حادتری به خود بگیرد آن نامشخص بودن و ابهام بر سر تعریف و مصداق زمینه است. آیا منظور از زمینه همان جامعه و فرهنگ بومی ایران است یا نظریههای جامعهشناختی غربی؟ اگر جامعە بومی زمینه محسوب میشود، نظریههای جامعهشناسی برای کاربستهای پژوهشی در جامعۀ ایران زمینه زدوده هستند.
زمینهمند بودن یا زمینهزدوده بودن نظریهها، بسته به مصداق و تعریف زمینه معنا پیدا میکنداین استاد جامعهشناسی در ادامه مینویسد؛ اگر نظریهها و تبیینهای تئوریک جامعهشناختی زمینه در نظر گرفته شوند، افکار، ایدهها و اندیشههای فلسفی و ادبی، خارج از زمینه خواهند بود؛ بنابراین زمینهمند بودن یا زمینهزدوده بودن نظریهها، بسته به مصداق و تعریف زمینه معنا پیدا میکند. اما به نظر میرسد اگر زمینه همان جامعه و فرهنگ ایران در نظر گرفته شود بیشتر کافی به مقصود باشد و در اینجا نیز تقریباً همین تلقی، در نظر گرفته شده است.
* کاربست غیرانتقادی نظریههای جامعهشناسی غربی
این پژوهشگر توضیح میدهد که در اثر کثرت استعمال و فراوانی کاربست مفاهیم و نظریههای برآمده از جوامع غربی، پژوهشگر بومی رفته رفته دچار خطای شناختی میشود.
به نظر وی میرسد که تبیینهای حاصل آمده از نظریۀ جامعهشناسان مشهور غربی مثلا دورکیم، وبر، مارکس، زیمل، پارسونز، هابرماس، فوکو، گیدنز و... تفاوتهای ناشی از تاریخ، فرهنگ، طبیعت، سیاست و اقتصاد متفاوت دو نوع جامعه را لحاظ میکند و یا اساساً تفاوت دو نوع جامعه آنقدر حائز اهمیت یا تعیین کننده نیستند و در شیوه پوزیتیویستی و علمی پژوهش، تفاوتهای کیفی دو نوع جامعه محلی از اعراب ندارند و ازاینرو نظریههای جامعهشناسی مدرن، مسائل گوناگون جامعۀ ایران را به طور دقیق و معتبر توضیح میدهند و جای نگرانی ندارد.
در اثر کثرت استعمال و فراوانی کاربست مفاهیم و نظریههای برآمده از جوامع غربی، پژوهشگر بومی رفته رفته دچار خطای شناختی میشودنبوی ادامه میدهد که با عینک نظریههای غربی؛ مسائل جامعۀ ما دیده نمیشوند، بلکه مسائلی که خاص جامعۀ غربی است و نظریهپرداز برای همان مسأله اقدام به برساخت نظریه کرده، مطابق با نظریههای مدرن، دیده میشوند. به نظر میرسد حجم مسائل کشف و صید نشده، بسیار بسیار فراوانتر باشند، مسائلی که خاص جامعۀ ایران هستند و نظریههای غربی، امکان دست یافتن به آنها را برای پژوهشگران بومی فراهم نمیسازند.
*تفاوت جامعه ایرانی با جوامع غربی
نبوی در این مقاله مینویسد: نهتنها با دیدگاه هرمنوتیکی، بلکه با دیدگاه پوزیتیویستی نیز قابل اثبات است که جامعۀ ایرانی با جوامع غربی تفاوتهای ژرف و بارزی دارد و جغرافیا و طبیعت متفاوت در ایران، سبب شکلگیری تاریخی متفاوت، اقوامی متفاوت، دین و فرهنگی متفاوت، توزیع قدرت و توزیع ثروتی متفاوت، احساساتی متفاوت، عقلانیتی متفاوت، فلسفه و علم و هنری متفاوت، و ازاینرو باعث کنشهای فردی و جمعی متفاوتی در جامعۀ ایران شده است.
این پژوهش بیان میکند که نظریۀ جامعهشناسی بهعنوان ابزاری علمی که در جامعهای متفاوت با ایران پدید آمده و شکل گرفته و در واقع توسط نظریهپرداز با امکانات محدود علمی بهویژه معلومات محدود درباره جامعۀ ایران برساخته شده است، توانایی کمی را دارد که این همه تفاوتهای عمیق را در نظریۀ خود لحاظ کند.
به زعم این پژوهشگر لازم است که در عین قدرشناسی از قابلیتها و تواناییهای نظریههای مدرن جامعهشناختی، با نگاهی انتقادی به کاستیهای آنها در ارتباط با مسائل خاص جامعۀ ایران، توجه نمود و همانند برخی جامعهشناسان که دست به بازسازی مارکسیسم یا دیگر نظریهها زدند، به بازسازی یا برساخت نظریه با هدف کاربست برای مسائل بومی پرداخت.
* پارادایم مسلّط در اجتماعات علمی
نبوی در ادامه این پژوهش توضیح میدهد که آن چه در جامعە علمی و پژوهشی ایران روی میدهد بیشتر از آن که دست یافتن به تبیین جدیدتری باشد، گنجاندن رویدادها و امر واقعهها در قالبهای ازپیش طراحی شده مفاهیم و نظریههای رسمیت یافتە غربی است. غافل از آن که رویدادها و واقعیتهای جامعە ایرانی احتمالا تبیین دیگری را اقتضاء میکند و پژوهشگر و جامعهشناس به نقد و بازاندیشی مفاهیم موجود و نظریۀ موجود اقدام نمیکند.
این پژوهش به این مهم اشاره میکند که کوهن تحت عنوان پارادایم مسلّط توضیح میدهد، در اجتماعات علمی جوامع غربی هم صدق میکند؛ بنابراین، لازم میآید که پژوهشگران و جامعهشناسان و بهویژه صاحبنظران و نظریهشناسان و روشنفکران، بخشی از تلاشهای فکری خود را معطوف به نقد مفاهیم و نظریههای رایج و بازآفرینی نظریههای بدیع برای تبیینهای کارآمدتر مسائل بومی نمایند.
* شکلگیری جنبشهای اجتماعی
دلایل و استدلالهایی که جنبشهای اجتماعی برای خود دارند، به تدریج مرام و ایدئولوژی آنها را شکل میدهدبه زعم نبوی جامعۀ ایران در طول تاریخ، از پیش از اسلام تاکنون، همواره جامعهای دینی بوده است. شاید به دلیل ایالتی بودن سلسلههای پادشاهی و سلطۀ فرهنگ ایلاتی توزیع انحصاری قدرت وجود داشته و توزیع انحصاری قدرت به نوبۀ خود، سبب شکلگیری جنبشهایی برای رفع ظلم و ستم میشده است.
این پژوهشگر مینویسد دلایل و استدلالهایی که جنبشهای اجتماعی برای خود داشتند، به تدریج مرام و ایدئولوژی آنها را شکل میدهد و این مرامها، چه درصورت موفقیت جنبشها و چه درصورت شکست، گاهی رفته رفته مبدل به باور و عقیده دینی و معنوی میگردید.
این استاد جامعهشناسی در ادامه مینویسد؛ مطابق با همین سازوکار، در طول تاریخ فِرَق متعددی در جامعۀ ایران و به مقیاس وسیعتر در جوامع اسلامی شکل گرفتهاند. جامعۀ ایران با چنین سابقۀ نیرومند در شکلدادن به انواع فرق و مذاهب، بعید است با دانش و علم جدید، چنین برخوردی نداشته باشد. غرض اینکه فرهنگ ایرانی با چنان ماهیتی، ممکن است نظریههای علمی جدید را مبدل به مذهب یا شبهمذهب کند.
نبوی بیان میکند که مارکسیسم در دوره پهلوی بهطور ملموس چنین سرنوشتی پیدا کرده بود و اکنون به نظر میرسد وفاداری و تعهد به دیگر نظریههای جامعهشناختی، گرچه کمی خفیفتر، اما چنین سرنوشتی را یافته باشد. مطابق با همین رویه، بهجز مواردی معدود، هیچ اقدام مؤثری برای نقد و بازاندیشی نظریههای غیربومی و نظریهسازی بومی عملا صورت نمیگیرد.
این پژوهشگر اینگونه جمعبندی میکند که طی دهههای اخیر معدود کسانی اقدام به برساخت یا بازسازی نظریهها و تبیینهای بومی اقدام کردهاند. در نهایت به طور کلی جامعۀ ایران، نَه به دلایل ایدئولوژیک، بلکه بنا به دلایل مطلقاً علمی به برساختن تبیینهای بومی از مسائل خود احتیاج مبرم دارد.
انتهای پیام/